دستگاه شابلون استنسیل

سفارش شابلون استنسیل لیزری

تعریف شابلون SMD:

به منظور مونتاژ برد الکترونیک با قطعات SMD، در ابتدای خط مونتاژ، بایستی دستگاه پرینتر قرار بگیرد . شرح وظیفه این دستگاه به زبان ساده، انتقال خمیر قلع بر روی پدها و نقاط مدنظر اپراتور میباشد .

ساختار سخت افزاری آن بدین شکل میباشد که برد مدنظر ما در مکان تعیین شده توسط اپراتور و نرم افزار واسط بر روی کانوایر پرینتر، ثابت میگردد .

سپس خمیرقلع با در نظر گرفتن میزان نرم بودن آن در حد استاندارد، بر روی شابلون توسط یک کاردک فلزی (با امکان تعریف میزان فشار و محدوده حرکتی)، از داخل سوراخ های تعبیه شده بر روی استنسیل بر روی برد انتقال می یابد و آن را برای چیده شدن قطعات توسط Mounter آماده میکند.

انواع شابلون استنسیل SMD:

انواع استنسیل های SMD با توجه به نیاز تولیدکنندگان و تکنولوژی موجود، در دو دسته شابلون با ورق برنجی و شابلون با ورق استیل تقسیم بندی میشوند.
مزایای قابل ذکر شابلون با ورق برنجی، سبک بودن، قیمت کمتر، ساخت آسان تر و در دسترس بودن فلز آن میباشد ولکن آستانه تحمل این ورق ها در افزایش دفعات مونتاژ بدلیل ساختار مولکولی ضیعف تر این فلز، از دست دادن شرایط اولیه و در نتیجه کاهش کیفیت چاپ خمیر قلع بر روی برد، باعث تغییر رویه تولیدکنندگان به استفاده از شابلون با ورق های استیل شده است.

شابلون SMD با ورق استیل علیرغم گران تر بودن، بدلیل عمر مفید بسیار بالا (دقت در پارامتر کشیده شدن ورق در فریم مهمترین نکته میباشد)، و افزایش جالب توجه کیفیت پرینت خمیرقلع بر روی برد، بعنوان سفارش پیش فرض اکثر تولیدکنندگان قرار گرفته است.

ساخت شابلون استنسیل SMD:

انواع روش های تولید شابلون SMD در هر دو حالت ورق برنجی و ورق استیل به شرح ذیل می باشد:

  1.  ساخت استنسیل با روش های شیمیایی

  2.  ساخت استنسیل با سوراخکاری توسط دست یا دستگاه CNC

  3.  ساخت استنسیل با دستگاه لیزر (بروز ترین روش ساخت)

در روش اول با استفاده از چاپ نگاتیو و قرار دادن فلز شابلون در اسید سولفوریک با رعایت استاندارهای موجود، سوراخ های مدنظر بر روی ورق ایجاد میشود. ذکر این نکته ضروری میباشد که این روش اکثرا برای ساخت شابلون با ورق برنجی کاربرد دارد. روش دوم بیشتر در کارگاه ها و کارخانه های کوچک که ابزارهای اولیه در آنها وجود دارد و تولید محدود دارند، استفاده میشود .

کاهش هزینه ساخت شابلون و در عوض آن انجام کار سخت افزاری بسیار بیشتر توسط نفر فنی، نکته قابل توجه این نوع ساخت استنسیل میباشد. در جدیدترین و سریع ترین روش نیز، فایل نرم افزاری برد الکترونیک که شامل تمام اطلاعات پدها میباشد توسط اپراتور وارد دستگاه اتوماتیک لیزر میشود. سپس ورق استیل در مکان از قبل تعریف شده دستگاه قرار میگیرد و سوراخ کاری و برش های مدنظر بصورت اتوماتیک، بسیار سریع و دقیق بر روی فلز برش میخورند.

به کانال آپارت مجموعه تکین الکترونیک بپیوندید و از نمونه کارها دیدن فرمایید